Jernbanesabotage ved Hjerm station

Sabotagen i Struer

Af de sabotageaktioner, der blev foretaget i Struer, var jeg med til to. Jeg var af den opfattelse, at da nu nedkastningerne var i god udvikling, kunne sabotage skabe en situation med razziaer fra Gestapos side, og dermed en mulig optrævling af den eksisterende modstandsbevægelse. Endvidere havde vi jo heller ikke i Struer oplagte sabotagemål udover jernbanelegemet. B.& O. arbejdede som bekendt ikke for Værnemagten, og så vidt jeg husker, var der heller ingen af de små virksomheder i Struer, der gjorde det. Der var selvfølgelig nogle vognmænd med nogle lastvogne, der som en af dem sagde efter den 5. maj, også ville være med “i dansen om guldkalven”. Der var selvfølgelig også den tyske militærforlægning på skolerne samt OT lejren på Ølbyvej, vi kunne drille lidt, men det talte vi nu aldrig om.

Den første sabotage jeg var med til var på opfordring af “Carl” i Holstebro i januar 1945. Vi skulle spærre et lokomotiv inde på Hjerm station. “Carl” skulle ringe til Lars Rølle og oplyse, hvornår lokomotivet kørte fra Holstebro, og vi skulle så køre ud til Dalbygård (B2 side 30) og sprænge et stykke af jernbanelegemet i en kurve, når vi havde hørt sprængningen fra Holstebrofolkene på den anden side mellem Hjerm og Holstebro. Da Lars Rølle var ude at køre med vognmanden, blev det bykommandanten, officiant O. E. Hvidegaard, der blev min makker. Aktionen forløb uden problemer. Se videre om sabotagen her!

— en del af en beretning om modstandsbevægelsen i Struer 1942-1945 skrevet af Arne Kruse Andersen Bogense

Oversigt over indhold!